Khamis, 18 Ogos 2011

RESEPI - KUIH KERIA / kuih gelang...


assalamualaikum....nak tanya,semalam korang semua buka apa?mesti sedap-sedapkan menu korang..korang beli ke masak sendiri?korang mesti terror-terror kan?nak tahu tak semalam za berbuka apa?tak tahu???nie yang nak bagitahu nie..walaupun za berbuka tiga beranak je(suami kejer jauh),tapi,za tetap menyediakan juadah berbuka.za masak sendiri tau,za xbeli kat PARAM(singkatan bagi pasar ramadhan).za pergi PARAM,bila sang hursband balik ujung minggu je...tu pun,g skali seminggu....selebihnya,za lebih suka masak sendiri...okey...berbalik pasal menu berbuka semalam...semalam,za buat kuih keria/kuih gelang...kekadang,kita sebut kuih keria,orang tak tahu,tapi,kalau sebut kuih gelang....masing-masing angguk tanda tahu...kes nie terjadi pada mak za....hari-hari mak za akan telefon,tanya ari nie masak menu apa...semalam za sebut ler kuih keria...mak tanya balik,kuih ape tu?...za pun jawab....ala,yang macam donut tu...berlubang kat tengah tu...tapi yang nie guna ubi keledek...pas tu,mak pun sebut...o....kuih gelang tu ker?yang salut gula kat luar tu.....za pun sebut ahh haaa...itu ler kisah pasal kuih keria nie...jadi,kita teruskan ke agenda yang sebenarnya.

MENU: KUIH KERIA
Sumber: resepimesra.net.com

Bahan-bahan ( 20 biji saiz comel2)

  • 500 gm ubi keledek putih
  • 1 cawan tepung gandum
  • sedikit garam
  • 3 sudu besar gula dan sedikit air
Cara-caranya
  1. rebus ubi keledek hingga empuk
  2. toskan airnya dan bubuh sedikit garam
  3. lenyek sampai hancur sementara ubi masih panas
  4. rehatkan dulu sementara menuggu ubi betul-betul sejuk
  5. bila sudah sejuk,masukkan tepung gandum dan uli hingga sebati
  6. buatlah bentuk seperti gelang dan goreng.
  7. setelah siap digoreng,masak gula dengan air dalam kuali lain.
  8. didihkan gula hingga pekat.
  9. masukkan kuih tadi dan kacau hingga rata.bagi semua kuih kena gula.
  10. kacau hingga gula nampak bertali baru tutup api.
  11. dah tutup api,kacau lagi hingga gula kering dan kuih tidak melekat.
  12. jom makan.
SELAMAT MENCUBA!!!!!!!!!


##Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Di Entry Ini,Kalau Suka Tolong Like Boleh!!!!!

5 ulasan:

IBNU QASIM berkata...

nice resepi...terime kaseh kerane berkongsi...

Cik Rose Cute berkata...

nie kalau Cik rose kuih gelang...

Rafflesia™ berkata...

paling suke kuih ni..!! glurppp glurppp.. tertelan air liur tengok kuih ni.. :( uwaaaa... nak suruh mak buat la..

Puan Min Cantek (PMC) berkata...

wah...sedapnya...kalu buat sendiri mesti lagi best kan

Puan Min Cantek (PMC) berkata...

ekalu buat mesti lagi best kan....